torsdag 16 oktober 2014

Konstruera en egen uppgift


Uppgiften idag är att konstruera en egen uppgift.
  1. "Gör" en egen uppgift som går att lösa.
  2. Publicera den på din blogg. Skriv inte svaret på uppgiften!
  3. Gå in på en kompis blogg och lös uppgiften som han/hon har konstruerat. Använd de strategier (metoder) som vi lärde oss förra torsdagen för att lösa uppgiften. Dessa finns i inlägget nedanför detta. I högra menyraden hittar ni adresser till bloggarna i gruppen.
Vi lärare kommer att titta på vissa saker och bedöma dessa, vi kommer alltså att sätta ett betyg på det ni har gjort.

Det vi tittar på när det gäller din egen uppgift är:

  1. Kan du göra en uppgift?
  2. Hur svår är uppgiften?
  3. Hur är språket i uppgiften?
  4. Använder du några matematiska ord?
  5. Är uppgiften rätt? Har du rätt enheter? Finns all information som behövs för att uppgiften ska kunna lösas?
  6. Om du har fått några kommentarer på din uppgift, hur bemöter du dessa?
Det vi tittar på när du löst en kompis uppgift är:

  1. Har du gett respons på kompisens uppgift? Vad tyckte du om den?
  2. Hur svår var uppgiften som du löste?
  3. Har du gett ett nytt förslag på lösning om en annan kompis redan löst uppgiften?
Till exempel:

Lotta konstruerar den här uppgiften:

En förpackning med 1000 spikar kostar 109 kr medan en förpackning med 100 st kostar 24,90 kr. Hur många öre dyrare är en spik om du köper 100-pack istället för 1000-pack?

  1. Lotta har alltså "självständigt" kunnat konstruera en uppgift. 
  2. När man löser uppgiften så måste man göra flera uträkningar, den är alltså "uppbyggd i två eller flera steg" som det står i bedömningsmallen. 
  3. Språket i uppgiften är "tydligt och välformulerat".
  4. Hon använder inte några speciella matematiska ord.
  5. Enheterna är korrekta (kr, öre, st).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar