Uppgiften idag är att konstruera en egen uppgift.
- "Gör" en egen uppgift som går att lösa.
- Publicera den på din blogg. Skriv inte svaret på uppgiften!
- Gå in på en kompis blogg och lös uppgiften som han/hon har konstruerat. Använd de strategier (metoder) som vi lärde oss förra torsdagen för att lösa uppgiften. Dessa finns i inlägget nedanför detta. I högra menyraden hittar ni adresser till bloggarna i gruppen.
Det vi tittar på när det gäller din egen uppgift är:
- Kan du göra en uppgift?
- Hur svår är uppgiften?
- Hur är språket i uppgiften?
- Använder du några matematiska ord?
- Är uppgiften rätt? Har du rätt enheter? Finns all information som behövs för att uppgiften ska kunna lösas?
- Om du har fått några kommentarer på din uppgift, hur bemöter du dessa?
- Har du gett respons på kompisens uppgift? Vad tyckte du om den?
- Hur svår var uppgiften som du löste?
- Har du gett ett nytt förslag på lösning om en annan kompis redan löst uppgiften?
Till exempel:
Lotta konstruerar den här uppgiften:
En förpackning med 1000 spikar kostar 109 kr medan en förpackning med 100 st kostar 24,90 kr. Hur många öre dyrare är en spik om du köper 100-pack istället för 1000-pack?
- Lotta har alltså "självständigt" kunnat konstruera en uppgift.
- När man löser uppgiften så måste man göra flera uträkningar, den är alltså "uppbyggd i två eller flera steg" som det står i bedömningsmallen.
- Språket i uppgiften är "tydligt och välformulerat".
- Hon använder inte några speciella matematiska ord.
- Enheterna är korrekta (kr, öre, st).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar